Cizinec ve Východočeském divadle je také výpovědí o jinakosti a osamělosti
Poslední premiéra 115. sezóny Východočeského divadla v Pardubicích nabídla autorskou inscenaci Davida Šiktance Cizinec. Jde o adaptaci jednoho z nejzásadnějších literárních děl 20. století. Existenciální román Alberta Camuse se pod rukama režiséra, který je zároveň autorem dramatického textu, proměnil ve vizuálně i zvukově silné divadelní dílo.
Proplouvá světem bez emocí
Petr Borovec v hlavní roli podal „cizince“ Meursaulta civilní výkon, který přesně odpovídá charakteru muže, jenž proplouvá světem bez výrazných emocí, ale s ostrým vnitřním kompasem. Meursaultův život úředníka je celkem nudný. Točí se kolem rutiny – práce, moře cigaret a občasného milostného vzplanutí s Marií (Veronika Malá). Jeho apatie a neschopnost přizpůsobit se očekáváním společnosti však vyústí v tragický čin a následný soudní proces, který více než samotný zločin hodnotí jeho morální profil. Protože „dostatečně“ netruchlil nad smrtí matky (Petra Janečková).
Mozaika absurdního světa
Vedlejší role slouží jako mozaika absurdního světa, který se na Meursaulta dívá jako na „cizince“ – někoho, kdo nehraje podle všeobecně přijímaných pravidel. Řada herců ztvárňuje hned několik postav. A to Ladislav Špiner (Raymond, prokurátor a klient), Martina Sikorová (Raymondova holka a klientka), Radek Žák (správce, mafián, kunčaft a kamarád), Tomáš Lněnička (šéf, bratr, advokát), Petr Dohnal (ředitel, Masson a mafián, který jako kdyby z oka vypadl Ivanovi Jonákovi z Discolandu Sylvie), Romana Chvalová (bufetářka, barmanka, Massonova žena) a Martin Mejzlík (kaplan, klient).
Scéna Juliány Kvíčalové dobře slouží inscenaci a podtrhuje symboliku odcizení. Výraznou roli hrají také projekce. Důležitou složkou představení je i hudba Michala Vejskala, stejně jako světelný design Štěpána Kováře.
Výpověď o jinakosti a osamělosti
Cizinec ve Východočeském divadle není jen adaptací slavné knihy. Je to výpověď o jinakosti, pravdě a osamělosti ve světě plném očekávání. Nezjednodušuje, nehodnotí, ale klade otázky. Například to, jestli může být člověk šťastný před popravou. Nebo jestli je možné žít bez lži.