Jízdní řády si určí sami cestující a zaplatí v aplikaci


Veřejnou linkovou autobusovou dopravu,
kterou zajišťuje Pardubický kraj, doplní ve vybraných lokalitách mikrobusy.

Novinka má přinést rozšíření veřejné dopravy a zkvalitnění služby pro cestující. Ti si nově budou moci dopravní prostředek objednat přímo na místo a čas, který si sami vyberou. Platit budou aplikací v mobilu. Pardubický kraj na zavedení novinky pracuje s tuzemským start-upem CITYA. 

Analýza dopravní situace v regionu

Spolupráce začne analýzou dopravní situace v regionu, na kterou naváže pilotní projekt. Na základě výsledků start-up definuje konkrétní mikroregiony, kde lidem pomůže sdílená poptávková doprava. Pak navrhne další zefektivnění veřejné dopravy v kraji.

Díky analýze bude Pardubický kraj moci identifikovat slabá místa příměstské hromadné dopravy. Na ně má CITYA najít konkrétní řešení, a to díky flexibilnímu přístupu přizpůsobujícímu se poptávce.

Jak vypočítat nejefektivnější trasy?

Start-up dokáže na základě dat, dopravních modelů a simulací, dopravních preferencí lidí i aktuální poptávky vypočítat nejefektivnější trasy pro cestující s různými nástupy i výstupy.

V rámci regionu cesta mikrobusem zpravidla trvá s nástupem, cestou i výstupem do 15 minut a stojí 40 korun.

Po pár kliknutí v intuitivní aplikaci na cestujícího do pěti až deseti minut čeká mikrobus tam, kde potřebuje. Občanům se tak například usnadní cesty k lékaři či na úřad.

Máme velice pozitivní zkušenost z Říčan. Zde se ukázalo, že poptávková doprava může být dobrým doplněním klasické autobusové regionální dopravy v místech, kde standardní spoje jezdí méně vytížené. Nebo tam jsou nároky na přidání dalších spojů, na kterých se ale dopravci nevyplatí jezdit velkým autobusem. Proto jsme oslovili český start-up CITYA. Jsem zvědavý na výsledek analýzy. Chci dodat, že následný pilotní projekt se bude týkat vybraných území. Poptávková doprava v nich bude přidána do nabídky dopravní obslužnosti. Jinými slovy, mikrobusy budou jezdit vedle klasických autobusů na vybraných linkách, nebudou je zcela nahrazovat. Pro cestující to bude znamenat možnost objednat si dopravu podle svých potřeb nad rámec současného stavu. Následně chceme vyhodnotit zpětnou vazbu od cestujících a data poskytnutá provozovatelem a rozhodneme se, jak dále pokračovat,“ popisuje záměr Pardubického kraje Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro dopravu.

Zastávka jen kousek od domu

Pokud se novinka v praxi osvědčí a veřejnost bude o službu stát, je Pardubický kraj připraven vypsat dotační titul a ve spolupráci s místními samosprávami se podílet na financování poptávkové dopravy i v budoucnu.

Na začátku každé spolupráce s kraji a městy je analýza současné dopravní situace a identifikace slabých míst. Díky datovým modelům a simulacím dokážeme navrhnout a vytvořit řešení ušité přímo na míru každému městu či regionu ještě před spuštěním. Pracujeme mimo jiné se sociodemografickými i dynamickými daty a dopravním chováním všech obyvatel. Cílem je, aby se ve výsledku kdokoliv každý všední den za rozumný peníz mohl rychle a pohodlně dostat tam, kam potřebuje. A nemusel si sedat za volant. Obecně to funguje tak, že si uživatel navolí výchozí bod a místo, kde chce vystoupit. Pracujeme s takzvanými virtuálními zastávkami, kde může mikrobus bezpečně zastavit,“ popisuje službu její ředitel Dominik Janík.

Virtuální zastávka by neměla být dále než sedmdesát metrů od domu.