Nebezpečí podvodů na internetu sílí. #nePINdej!, říká kampaň

Stále častěji čelíme snaze různých podvodníků, kteří se prostřednictvím podvodných SMS zpráv a telefonních hovorů, zobrazovacích oken k připojení k Wi-Fi sítím, phishingových e-mailů a mnohých dalších praktik, vylákat z lidí peníze.

Útoky na klienty bank sílí

Počet útoků na klienty bank se za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně. Škody jdou do stovek milionů korun. Jak vyplývá z dat České bankovní asociace (ČBA) získaných od jejích členských bank, na jednoho poškozeného klienta připadá průměrná škoda ve výši 161 500 korun. U vishingu, neboli podvodných telefonátů od fiktivních pracovníků banky, jsou částky až čtvrtmilionové.

Proto vznikla kampaň #nePINdej!, která má upozornit na sílící nebezpečí podvodů na internetu. Zachycuje nejčastější kybernetické útoky a formou hravého testu na www.kybertest.cz ukáže, jak je rozpoznat a nenaletět jim.

Kybertest má několik variant

Kybertest má několik variant, které simulují nejčastější podvodné praktiky podle různých věkových skupin. „Jiné otázky se generují pro teenagery, jiné pro seniory. Stejně tak jako útoky hackerů. Jiné praktiky zkoušejí na mladší generaci, jiné pak na střední a jiné na nejstarší spoluobčany,“ vysvětluje Tomáš Trachta, člen představenstva společnosti, která pro ČBA kybertest naprogramovala a úzce spolupracovala na realizaci celé kampaně.

„Název kampaně #nePINdej! funguje jako slovní hříčka. Je vtipnou výzvou, aby si lidé dávali pozor na své citlivé údaje a chránili své peníze ve světě internetu. Zároveň bude na sociálních sítích i v dalších komunikačních kanálech aktivizovat veřejnost k tomu, aby si ve speciálně vytvořené online aplikaci otestovala své schopnosti obstát před kyberútoky,“ říká Marek Pražák z agentury, jež je autorem kreativní myšlenky kampaně.