Program Pardubický kraj pro rodinu pomáhá i ve školách
Před třemi lety vznikl nový komplexní dotační program Pardubický kraj pro rodinu. Zasahuje zejména do sociální oblasti, ale také do školství a volnočasových aktivit. Na spolupráci se školami se podílí Pedagogicko-psychologická poradna a speciálně pedagogické centrum v Ústí nad Orlicí. Součástí této organizace je i Krajské centrum primární prevence Pardubického kraje.
„Cílem této části programu je podpora kompetencí pedagogů při výchově dětí a žáků v oblasti rodičovství, partnerských vztahů a etických a morálních hodnot. Uvědomujeme si potřebu vytváření zdravého sociálního klimatu ve školách a třídách a zajištění rovného přístupu ke vzdělávání pro děti se specifickými potřebami. V některých případech je také nutný multidisciplinární přístup při řešení situace žáka se specifickými potřebami. Další aktivity spojené s výchovou žáků cílí také na rodiče a rozvoj partnerské spolupráce se školou,“ popsal zaměření programu náměstek hejtmana Pardubického kraje Pavel Šotola.
Zájem škol je velký, programy se osvědčují
Ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogického centra v Ústí nad Orlicí Petra Novotná a vedoucí Krajského centra primární prevence Monika Chalupníková spolu s Pavlem Šotolou vyhodnocují, jak se dosavadní aktivity osvědčily, co zafungovalo, a jak nabídku pro další roky vylepšit.
„Zatím máme statistiku za rok 2023, kdy se do projektu v Pardubickém kraji zapojilo 26 škol a školských zařízení a téměř tisícovka účastníků. Byly to převážně základní školy, jedna speciální škola, tři gymnázia, čtyři střední odborné školy, jedna mateřská škola a jeden dětský domov. Největší zájem byl v tomto roce o modul Cesta životem. Ten je zaměřený na podporu zdravého klimatu ve školním prostředí, převážně na prevenci vyloučení jedinců z kolektivu, nepřátelství ke všemu cizímu, násilí a agresivity,“ řekl Pavel Šotola, náměstek hejtmana Pardubického kraje pro sociální péči a neziskový sektor.
„Modul Cesta životem je určený pro zdravé třídní kolektivy, kde se aktuálně nevyšetřuje šikana. Žáci pracují převážně skupinovou formou, kde mají prostor pro vyjádření svých názorů a postojů. Nabízíme jim pro ně porozumění a pochopení. Hlavní důraz klademe na to, aby si uvědomili sebe sama uvnitř společnosti, ale i uvnitř různých sociálních skupin, jako je třída nebo rodina,“ vysvětlila Petra Novotná.
„Pedagogové, kteří tímto programem se třídou prošli, ocenili jeho užitečnost pro práci. A to na rozvoji třídního klimatu, stmelení skupiny. Nebo také posílení tolerance mezi žáky a jejich schopnosti domluvit se a říci svůj názor. Ale i možnost, aby žáci poznali více sebe sama a své spolužáky,“ podotkla Petra Novotná.
Pro pedagogy, žáky i rodiče
Celkem nabízí program školám čtyři moduly. Kromě „Cesty životem“ je to „Průvodce na cestě“. Ten se zabývá hlavně zdravými partnerskými vztahy rodičovstvím. „Pomoc na cestě“ provází pedagogy podporou a pomocí pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami. A to včetně žáků s jinými životními podmínkami. Poslední „Společně na cestě“ zprostředkuje rodičům v rámci rodičovské schůzky vhled do situace ve třídě. A to se zaměřením na vztahy a rizikové chování, které se ve třídě vyskytuje.
„Na tuto spolupráci máme velmi dobré ohlasy ze škol, které programy hodnotí vzhledem k náročnosti pedagogické profese jako velmi užitečné. Celkově program slouží i k odbornému růstu pedagogů a prevenci syndromu vyhoření,“ dodal radní Pardubického kraje pro školství Josef Kozel.