TECHNOhrátky v polovině sezony. Také letos je provází vysoký zájem žáků i pozitivní ohlasy
Jedenáctý ročník TECHNOhrátek ukončil svou jarní část akcí v Hlinsku. Nyní ho čeká až do 7. září prázdninová přestávka.
Projekt Pardubického kraje, který motivuje žáky vyšších ročníků základních škol ke studiu technických a odborných profesí, zvládl od dubna do poloviny června osm zastávek ve vybraných středních odborných školách.
Prezentací čtyřiceti oborů tak letos opět pomohl dalším téměř devíti stovkám školáků při výběru jejich studijního zaměření. Celkově už dosáhl počet aktivních účastníků TECHNOhrátek 16 477.
„Jsem především rád, že TECHNOhrátky stále splňují to, co si od nich slibujeme. A to vyvolat zájem v základních školách u dětí, které se ucházejí o studium na středních školách. Je příznačné, že tento zájem o projekt nemizí. Naopak zpětná vazba a ohlasy na něj jsou stále velice pozitivní. I z pohledu toho, jak jsou učitelé překvapeni kvalitativním posunem středního školství v Pardubickém kraji,“ zhodnotil význam projektu Josef Kozel, radní Pardubického kraje pro školství.
Přetlak na většině akcí
Do TECHNOhrátek po dobu jejich existence vstoupili žáci ze 122 základních škol, z nichž 113 pochází z Pardubického kraje. Zatím poslední, která se zapojila, byla v tomto roce v Hlinsku Základní škola Ždírec nad Doubravou ze sousedního Kraje Vysočina.
Potěšitelné je, že ani po jedenácti letech organizátoři projektu nezaznamenali pokles zájmu. Naopak. Při většině akcí registrují výrazný přetlak počtu dětí.
„Jeden příklad za všechny z přelomu května a června. V termínové listině se nám sešly dvě akce v chrudimských školách s odstupem pouhého týdne. Měli jsme obavu, zda se nám je podaří vůbec naplnit a zda nebudou základní školy příliš zahlcené. Stal se však pravý opak. Přihlášek nám z různých škol z regionu dorazil dostatek. Počet žáků dosáhl dokonce dvojnásobku možné kapacity,“ uvedla Helena Bártlová, manažerka projektu TECHNOhrátky.
Důležitý pomocník
Projekt TECHNOhrátky umožňuje žákům osmých a devátých tříd velmi důležitou orientací na trhu středních škol a učilišť. Má velký význam při jejich rozhodování, kam po skončení školní docházky půjdou. Ukazují v praxi technické věci a činnosti, které se na škole učí, představují zázemí, vybavení i pedagogy. Na rozdíl od dní otevřených dveří si všechny aktivity mohou aktéři vyzkoušet hravou a soutěžní formou spolu se svými spolužáky.
„Dnes už jsou mnozí žáci, kteří s námi zahajovali v roce 2013 TECHNOhrátky a poté se účastnili dalších ročníků, absolventy vysokých škol nebo kvalifikovanými zaměstnanci ve výrobních podnicích a firmách. Setkáváme se s nimi poměrně často. Považujeme to svým způsobem za ocenění naší práce. Když si před časem dělali ředitelé zařazených odborných škol statistiku, vyšlo jim, že podíl TECHNOhrátek na poměru nově příchozích žáků se pohybuje od deseti, ale spíše od dvaceti či třiceti procent,“ uvedl Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.
Úspěšný návrat staronových škol
Do úvodní části letošního jedenáctého ročníku projektu se vrátily po několika letech některé staronové odborné školy. Odbor školství Krajského úřadu Pardubického kraje sem zařadil znovu po čtyřech letech Střední odbornou školu a Střední odborné učiliště obchodu a služeb Chrudim, po šesti Střední odbornou školu a Střední odborné učiliště Polička a dokonce po devíti Střední školu uměleckoprůmyslovou Ústí nad Orlicí. Své role se zhostily i po tak dlouhé přestávce na vysoké úrovni.
TECHNOhrátky si tradičně uchovaly svůj atraktivní program, zajímavé a kreativní manuální aktivity, bezprostřední zapojení studentů pořadatelských středních škol do prezentací a ukázek či soutěživost jednotlivých výprav základních škol. Náplň, průběh i organizaci ocenili opakovaně nejen doprovázejí pedagogové, ale také samotní žáci.
„Ačkoli naši žáci nezískali ovocný dort za výhru v manuální části, ani v kvízu, odnesli si z TECHNOhrátek informace a konkrétní představy o tom, jak vypadá studium technických oborů na této škole a jaké je uplatnění jejich absolventů na trhu práce,“ uvedla například po akci v SOŠ a SOU technické Třemošnice Jana Šebková, třídní učitelka „osmáků“ ze Základní školy Heřmanův Městec.
„S dětmi jsme si celou akci báječně užili. Většinu našich žáků velmi zaujala a podle jejich slov jim pomůže při výběru jejich budoucího povolání,“ ocenil Jan Vrba, sociální pedagog Základní školy Hanušovice.
Zbývající program TECHNOhrátek na podzim 2023
7. 9. Střední škola stavební VYSOKÉ MÝTO
13. 9. Odborné učiliště CHROUSTOVICE
20. 9. Střední průmyslová škola potravinářství a služeb PARDUBICE
4. 10. Stření škola gastronomická a technická ŽAMBERK
18. 10. Gymnázium a grafická střední odborná škola PŘELOUČ
1. 11. Střední odborné učiliště zemědělské CHVALETICE
29. 11. Integrovaná střední škola MORAVSKÁ TŘEBOVÁ
Více informací o projektu TECHNOhrátky najdete na webu www.klickevzdelani.cz/technohratky.